Outokummun kaupunkiAjankohtaistaKaupunginvaltuuston kokous: lasten mielenterveyden tukeminen ja kännykätön Kummun koulu

Outo­kum­mun kau­pun­gin­val­tuus­ton kokous pidet­tiin maa­nan­tai­na 30.9.2024 Teol­li­suus­ky­län audi­to­rios­sa.

Asian­tun­ti­ja­pu­heen­vuo­ros­sa las­ten mie­len­ter­vey­den tuen kehit­tä­mis­tar­pei­ta Poh­jois-Kar­ja­las­sa ava­si­vat las­ten­neu­ro­lo­gi ja las­tenp­sy­kiat­ri Kir­si Mus­to­nen ja var­hais­kas­va­tuk­sen eri­tyi­so­pet­ta­ja Eve­lii­na Kan­niai­nen. Poh­jois-Kar­ja­la on tilas­to­jen kär­jes­sä niin ADHD-lää­ki­tys­ten kuin las­ten­suo­je­lun kii­reel­lis­ten sijoi­tus­ten suh­teen. Outo­kum­pu voi­si olla tien­näyt­tä­jä­nä tilas­to­muu­tok­sen teke­mi­ses­sä — anta­mas­sa lap­sel­le parem­mat eväät hyvin­voi­vaa elä­mää var­ten. Poh­jois-Kar­ja­la 2.0 ‑pro­jek­ti start­taa Kum­mun kou­lul­la jär­jes­tet­tä­väl­lä kai­kil­le yhtei­sel­lä Lap­suus lap­sel­le ‑tapah­tu­mal­la 24.10.2024.

Kokouk­ses­sa val­tuus­to hyväk­syi esi­te­tyt Mat­ka­kum­pu Oy:n sel­vi­tys­me­net­te­lyn aiheut­ta­mien toi­men­pi­tei­den muu­tok­set vuo­den 2024 talous­ar­vioon.

Kau­pun­gin­val­tuus­to käsit­te­li kokouk­ses­saan lisäk­si Outo­kum­mun Kes­kus­tan val­tuus­to­ryh­män ym. val­tuus­toa­loit­teen kän­ny­kät­tö­mäs­tä Kum­mun kou­lus­ta. Kum­mun kou­lu on kevääl­lä 2024 sel­vit­tä­nyt oppi­lai­den ja huol­ta­jien mie­li­pi­tei­tä kän­nyk­kä­asias­sa. Asi­aa on lisäk­si käsi­tel­ty kou­lun oppi­las­kun­nan hal­li­tuk­ses­sa sekä kou­lun hen­ki­lös­tön tii­meis­sä. Tämän poh­jal­ta kou­lus­sa on val­mis­tel­tu kevään ja alkusyk­syn aika­na tar­ken­nuk­sia kou­lun jär­jes­tys­sään­töi­hin:

• Tie­to­ko­nei­den, inter­ne­tin ja kou­lun tie­to­ver­kon käyt­tö oppi­tun­tien tai muun ope­tus­suun­ni­tel­man mukai­sen ope­tuk­sen aika­na on sal­lit­tu ainoas­taan opet­ta­jan luval­la.
  • Kou­lun sisä­ti­lois­sa ei käy­te­tä mobii­li­lait­tei­ta. Mobii­li­lait­teik­si kat­so­taan esi­mer­kik­si äly­pu­he­li­met, tablet­ti­tie­to­ko­neet ja äly­kel­lot. Poik­keuk­se­na ovat kou­lun tar­joa­mat lait­teet opet­ta­jan anta­mal­la luval­la.
  • Luo­kil­la 1–6 oppi­laat eivät saa käyt­tää mobii­li­lait­tei­ta kou­lu­päi­vän aika­na muu­toin kuin opet­ta­jan ohjeen mukaan luok­ka­ti­las­sa opis­ke­luun oppi­tun­nin aika­na.
  • Luo­kil­la 7–9 mobii­li­lait­teet säi­ly­te­tään oppi­tun­tien ajan niil­le tar­koi­te­tuis­sa loke­ri­kois­sa. Oppi­tun­neil­la mobii­li­lait­tei­ta saa käyt­tää vain opet­ta­jan ohjeen mukaan opis­ke­lun apu­vä­li­nee­nä luok­ka­ti­las­sa, ei käy­tä­väl­lä.
  • Väli­tun­neil­la mobii­li­lait­tei­ta ei saa käyt­tää sisäl­lä. Halu­tes­saan oppi­las voi käyt­tää mobii­li­lait­tei­ta väli­tun­nin aika­na ulko­na.

Kau­pun­gin­val­tuus­to mer­kit­si vas­tauk­sen val­tuus­toa­loit­tee­seen tie­dok­si ja tote­si aloit­teen lop­puun käsi­tel­lyk­si.