Outokummun kaupunkiAjankohtaistaPaikallispuolustustehtäviä ja viranomaisten välistä yhteistoimintaa harjoitellaan Pohjois-Karjalan alueella
Banneri, jossa on Outokummun kaupungin mosaiikkilogo.

Pai­kal­lis­puo­lus­tus­har­joi­tus Savo-Kar­ja­la 24 har­jaan­nut­taa viran­omai­sia 31.8.–7.9.2024 Joen­suun, Lipe­rin ja Kon­tio­lah­den alu­eel­la. Moni­vi­ran­omais­har­joi­tuk­sen pää­mää­rä­nä on val­miu­den ja puo­lus­tus­ky­vyn osoit­ta­mi­nen Poh­jois-Kar­ja­lan alu­eel­la, jos­sa har­joi­te­taan eri joh­ta­mis­ta­so­jen ja jouk­ko­jen pai­kal­lis­puo­lus­tus­teh­tä­viä sekä yhteis­toi­min­taa alu­eel­lis­ten ja pai­kal­lis­ten viran­omais­ten kans­sa.

Har­joi­tus näkyy lähin­nä soti­las- ja viran­omais­ajo­neu­voi­na lii­ken­tees­sä. Har­joi­tus­koh­tei­na ovat mm. Joen­suun len­toa­se­ma, Ont­to­lan ampu­ma­ra­ta, Ylä­myl­ly, Jaa­man­kan­gas ja Kon­tio­ran­ta. Yksit­täi­sis­sä har­joi­tus­koh­teis­sa voi­daan käyt­tää pauk­ku­pat­ruu­noi­ta. Har­joi­tus­koh­teis­sa on val­vo­mas­sa sekä kou­lut­ta­jia että ero­tuo­ma­rei­ta huo­mio­lii­vein varus­tau­tu­nei­na. Har­joi­tuk­ses­sa on muka­na kak­si Kar­ja­lan len­nos­ton F/A‑18 Hor­net ‑moni­toi­mi­hä­vit­tä­jää.

Har­joi­tuk­seen osal­lis­tuu hen­ki­lö­kun­taa, reser­vi­läi­siä ja varus­mie­hiä Kai­nuun pri­kaa­tis­ta, Kar­ja­lan len­nos­tos­ta, 1. Logis­tiik­ka­ryk­men­tis­tä sekä Puo­lus­tus­voi­mien pal­ve­lu­kes­kuk­ses­ta. Puo­lus­tus­voi­mien osal­lis­tu­ja­mää­rä on noin 800 hen­ki­löä, koos­tuen hen­ki­lö­kun­nas­ta, reser­vi­läi­sis­tä ja varus­mie­his­tä. Har­joi­tuk­seen osal­lis­tuu myös hen­ki­lös­töä Itä-Suo­men alue­hal­lin­to­vi­ras­tos­ta, Poh­jois-Kar­ja­lan hyvin­voin­tia­lu­eel­ta, Poh­jois-Kar­ja­lan pelas­tus­lai­tok­sel­ta, Itä-Suo­men polii­sis­ta, Poh­jois-Kar­ja­lan raja­var­tios­tos­ta, alu­een kun­nis­ta, seu­ra­kun­nis­ta, SPR:stä ja VAPEPA:sta sekä Poh­jois-Kar­ja­lan Säh­kös­tä.

Myös Outo­kum­mun kau­pun­ki osal­lis­tuu har­joi­tuk­seen. Har­joit­te­lem­me eri­lai­sia poik­keus- ja häi­riö­ti­lan­tei­ta var­ten varau­tu­mis­ta ja val­mius­suun­nit­te­lua sekä yhteis­toi­min­taa alu­eel­lis­ten ja pai­kal­lis­ten viran­omais­ten kans­sa.

Yleisötilaisuus Ylämyllyllä maanantaina 2.9.

Ylei­söl­lä on mah­dol­lis­ta näh­dä har­joi­tuk­seen osal­lis­tu­vien puo­lus­tus­voi­mien ja viran­omais­ten kalus­toa Ylä­myl­lyn kou­lun park­ki­pai­kal­la (Pat­te­ris­ton yksik­kö, Laa­vu­pol­ku 2, Lipe­ri) maa­nan­tai­na 2.9. kel­lo 17–19. Muka­na on mm. pans­sa­ria­jo­neu­vo, maas­to­kuor­ma-auto, pelas­tus­ajo­neu­vot puo­lus­tus­voi­mil­ta ja pelas­tus­lai­tok­sel­ta, raja­var­tio­lai­tok­sen par­tio­au­to, ensi­hoi­don ambu­lans­si ja polii­sin par­tio­au­to. Kalus­toon tutus­tu­mi­sen ja kes­kus­te­lu­jen ohel­la voi naut­tia vir­vok­keet Soti­las­ko­ti­au­tos­ta.

Har­joi­tuk­sen aika­na päi­vys­tää nume­ro 0299 451 975 mah­dol­li­sia kan­sa­lais­ten yhtey­den­ot­to­ja var­ten.

Savo-Kar­ja­la 24 ‑har­joi­tus on osa maa­voi­mien pai­kal­lis­puo­lus­tus­har­joi­tus­ten koko­nai­suut­ta.

Har­joi­tus­ta voi seu­ra­ta Kai­nuun pri­kaa­tin sosi­aa­li­sen median kana­vil­la Face­book ja suo­ra­tois­to­pal­ve­lu X hash­ta­gil­la #savokarjala24