Outokummun kaupunkiAjankohtaistaUusi pelastus- ja sote-asema vihittiin Outokummussa

Uusi pelastus- ja sote-asema vihittiin Outokummussa

Outo­kum­puun on val­mis­tu­nut uusi pelas­tus- ja sote-ase­ma, jon­ka vih­kiäi­siä vie­tet­tiin lau­an­tai­na 31.8.2024. Samal­la vie­tet­tiin maa­kun­nal­li­sen Poh­jois-Kar­ja­lan pelas­tus­lai­tok­sen 20. vuo­si­päi­vän juh­laa ja pal­kit­tiin työyh­tei­sön ehdo­tus­ten perus­teel­la vuo­den pelas­ta­ja, ensi­hoi­ta­ja, sopi­mus­pe­las­ta­ja ja työyh­tei­sö sekä jae­taan Elä­män sii­vet sekä maa­kun­nal­li­nen tur­val­li­suus­te­ko­pal­kin­to.

Apu lähtee uudelta pelastusasemalta entistä nopeammin

Uuden pelas­tus­a­se­man lisäk­si pelas­tus­toi­men toi­min­ta­val­mius on paran­tu­nut Outo­kum­mus­sa, kun pelas­tus­a­se­mal­le pal­kat­tiin elo­kuun alus­ta alkaen lisää pelas­tus­hen­ki­lös­töä. Lisäyk­sen myö­tä uudel­la pelas­tus­a­se­mal­la työs­ken­te­lee ympä­ri vuo­ro­kau­den välit­tö­mäs­sä läh­tö­val­miu­des­sa pelas­tus­ryh­män­joh­ta­ja ja pelas­ta­ja ‑työ­pa­ri. Pelas­tus­joh­ta­ja Mar­kus Vii­ta­nie­mi tote­aa, että lisäyk­set ovat osa alue­val­tuus­ton hyväk­sy­män pelas­tus­toi­men pal­ve­lu­ta­so­pää­tök­sen kehit­tä­mis­toi­men­pi­tei­tä.

Vii­ta­nie­mi kiit­te­lee hyvin­voin­tia­lu­een joh­toa ja päät­tä­jiä sii­tä, että hyvin­voin­tia­lue panos­taa tiu­kas­ta talou­del­li­ses­ta tilan­tees­ta huo­li­mat­ta pelas­tus­toi­men toi­min­ta­val­miu­den paran­ta­mi­seen. Tämä mah­dol­lis­taa hen­ki­lös­tön lisää­mi­sen päi­vys­tä­vil­le pelas­tus­a­se­mil­le eri puo­lil­le maa­kun­taa, tänä vuon­na Nur­mek­seen ja Outo­kum­puun. Samal­la pelas­tus­lai­tos tii­vis­tää yhteis­työ­tä koti­hoi­don kans­sa.

Outokummun pelastus- ja sote-asemalla yhdistyvät Siun sote – Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen toiminnot

Käyt­töön vihit­ty pelas­tus- ja sote-ase­ma on yhteen­sä 3 255 neliö­tä, jos­ta pelas­tus­a­se­man osuus on 810 neliö­tä. Koko hank­keen kus­tan­nusar­vio 14,5 mil­joo­naa euroa, jos­ta pelas­tus­puo­len osuus oli kol­me mil­joo­naa. Hank­keen raken­nut­ta­ja­na toi­mi Outo­kum­mun kau­pun­ki.

-Kii­tok­set raken­ta­jal­le sekä raken­nut­ta­ja­na toi­mi­neel­le Outo­kum­mun kau­pun­gil­le hyväs­tä yhteis­työs­tä raken­nus­pro­jek­tis­sa ja kii­tok­set myös hen­ki­lö­kun­nal­le, joka osal­lis­tui aktii­vi­ses­ti ase­ma­hank­kee­seen. Nyt hen­ki­lös­töl­lä on ter­veet ja tur­val­li­set tilat, mis­sä työs­ken­nel­lä, pelas­tus­lai­tok­sen pal­ve­lu­pääl­lik­kö Eli­na Sil­ven­noi­nen tote­aa.

Kat­so kaik­ki tilai­suu­des­sa pal­ki­tut Poh­jois-Kar­ja­lan Pelas­tus­lai­tok­sen net­ti­si­vuil­ta

Kansanedustaja Hanna Räsänen suoritti perinteisen paloletkun leikkaamisen.
Kan­san­edus­ta­ja Han­na Räsä­nen suo­rit­ti perin­tei­sen palo­let­kun leik­kaa­mi­sen.
Outokummun kaupunginjohtaja Päivi Lintumäki ojentaa työturvallisuustaulun pelastusjohtaja Markus Viitaniemelle.
Outo­kum­mun kau­pun­gin­joh­ta­ja Päi­vi Lin­tu­mä­ki ja kau­pun­ki­ra­ken­ne­joh­ta­ja Jark­ko Kar­vo­nen ojen­ta­vat työ­tur­val­li­suus­tau­lun pelas­tus­joh­ta­ja Mar­kus Vii­ta­nie­mel­le.