Outokummun kaupunkiAjankohtaistaKumma kulttuurikaupunki jälleen oudossa valossa

Kumma kulttuurikaupunki jälleen oudossa valossa

Kol­mat­ta ker­taa jär­jes­tet­tä­vä valo­tee­mai­nen moni­tai­de­ta­pah­tu­ma Outo­Va­lo täyt­tää Outo­kum­mun kult­tuu­ril­la jäl­leen 24.–26.10.2024.

Tapah­tu­ma koko­aa yhdel­le tar­jot­ti­mel­le laa­duk­kaan ja moni­puo­li­sen kat­tauk­sen tans­sia, runout­ta, musiik­kia, tul­ta ja muu­ta ohjel­maa, jota kaik­kea sitoo yhteen valo­tai­de. Tapah­tu­ma on halut­tu pitää yhtei­söl­li­se­nä ja osal­lis­ta­va­na niin, että kuka tahan­sa pys­tyy osal­lis­tu­maan tapah­tu­man tar­jon­taan. Niin­pä kaik­kiin osa­ta­pah­tu­miin on vapaa pää­sy!

Val­miis­ta esi­tyk­sis­tä naut­ti­mi­sen lisäk­si haluk­kail­la on mah­dol­lis­ta osal­lis­tua tapah­tu­man toteut­ta­mi­seen esi­mer­kik­si tors­tain ja per­jan­tain työ­pa­jois­sa, jois­sa pää­see askar­te­le­maan UV-valos­sa hoh­ta­via kum­mal­li­sia olen­to­ja. Työ­pa­jois­sa syn­ty­vät olen­not pää­ty­vät koris­ta­maan lau­an­tai-illan pää­ta­pah­tu­man Outoa Met­sää, jon­ka jäl­keen ne on mah­dol­lis­ta saa­da omak­si.

- Toi­nen sanan­mu­kai­ses­ti lois­ta­va osal­lis­tu­mi­sen paik­ka on joka­vuo­ti­nen Moot­to­ri­här­ve­lei­den valo­tuu­naus, joka on tyy­pil­li­ses­ti innos­ta­nut mukaan eri­tyi­ses­ti nuo­rem­paa kan­saa värik­käi­ne ajo­pe­lei­neen, tote­aa Outo­kum­mun kau­pun­gin kult­tuu­ri­tuot­ta­ja Esko Viha­va.

- Tänä vuon­na tapah­tu­maan on lupau­tu­nut myös pai­kal­li­nen tee­vees­tä tut­tu Tubet­ta­va kone­mies Art­si, jon­ka oma­te­koi­nen ajo­pe­li on ilman valo­tuu­naus­ta­kin mie­len­kiin­tois­ta näh­tä­vää. Lisäk­si pai­kal­le saa­puu iko­ni­ses­ta tv-sar­jas­ta tut­tu Rita­ri Ässän ihmeau­to K.I.T.T. ‑replica. Illan tun­nel­mas­ta pitää huol­ta levy­musiik­kia ja live­rum­mu­tus­ta ins­pi­roi­vas­ti yhdis­te­le­vä 17-vuo­tias joen­suu­lai­nen DJ ELI@S, joten odo­tet­ta­vis­sa on ker­ta­kaik­ki­sen hyvä boo­gie, Viha­va jat­kaa.

Yksi tapah­tu­man pai­no­tuk­sis­ta on alus­ta saak­ka ollut pai­kal­li­sen raken­nus­his­to­rian kun­nioit­ta­mi­nen ja esil­le nos­ta­mi­nen. Valo­tai­tei­li­ja Kari Kolan vuon­na 2022 toteut­ta­ma Kere­tin tor­nin valai­su herät­ti­kin laa­jaa huo­mio­ta ympä­ri Suo­mea. Tänä­kin vuon­na valo­tai­det­ta on näh­tä­vis­sä useas­sa eri koh­tees­sa ja jokai­ses­sa on jol­lain taval­la nos­tet­tu esiin hel­miä Outo­kum­mun rik­kaas­ta raken­nus­pe­rin­nös­tä.

- Aivan yhtä kau­as eivät tämän vuo­ti­set teok­set ken­ties näy kuin Kere­tin tor­ni taan­noin, mut­ta Kuo­pion kei­no­va­lon Van­hal­le Kai­vok­sel­le toteut­ta­man “Rikas­tet­tua valoa” ‑teok­sen pitäi­si kyl­lä näkyä Kuo­pio-Joen­suu-tiel­le saak­ka. Pää­osin kai­vok­sen Rin­ne­ri­kas­ta­moon sijoit­tu­va teos kan­nat­taa kui­ten­kin käy­dä koke­mas­sa pai­kan pääl­lä, sil­lä eten­kin Hih­na­tun­ne­lei­hin raken­net­tu ins­tal­laa­tio avau­tuu par­hai­ten vas­ta eri suun­nis­ta tar­kas­tel­len, kan­nus­taa Viha­va.

Outo­Va­lo ‑tapah­tu­man koko ohjel­ma on luet­ta­vis­sa net­ti­si­vuil­ta outovalo.fi