Outokummun kaupunkiAjankohtaistaOlemme olleet savuton kunta jo kymmenen vuotta!

Olemme olleet savuton kunta jo kymmenen vuotta!

Outo­kum­mun kau­pun­ki julis­tau­tui savut­to­mak­si kun­nak­si kau­pun­gin­val­tuus­ton pää­tök­sel­lä 27.10.2014.

Tupak­ka­teol­li­suus on tuo­nut vii­me vuo­si­na kaup­poi­hin myös uusia savut­to­mia niko­tii­ni­tuot­tei­ta, mut­ta perus­asia on ennal­laan: niko­tii­ni on riip­pu­vuut­ta aiheut­ta­va myrk­ky, jol­la on usei­ta nega­tii­vi­sia ter­veys­vai­ku­tuk­sia. Äidin niko­tii­nin käyt­tö ras­kau­den aika­na aiheut­taa lap­sel­le aktii­vi­suu­den ja tark­kaa­vuu­den häi­riöi­tä (ADHD). Niko­tii­ni muut­taa pysy­väs­ti nuo­ren aivo­jen toi­min­ta ja tuot­taa pit­kä­kes­tois­ta tark­kaa­vai­suu­den vajet­ta sekä ahdis­tus- ja masen­nusoi­rei­ta. Niko­tii­ni lisää kai­ke­ni­käis­ten kak­kos­tyy­pin dia­be­tek­sen ris­kiä häi­rit­se­mäl­lä eli­mis­tön nor­maa­lia soke­riai­neen­vaih­dun­taa. On myös viit­tei­tä niko­tii­nin ja syö­vän yhtey­des­tä.

Eli savua tai ei, niko­tii­nin sijaan Outo­kum­mun kau­pun­ki suo­sit­te­lee riip­pu­vuut­ta posi­tii­vi­sia ter­veys­vai­ku­tuk­sia aiheut­ta­vis­ta jutuis­ta, kuten rak­kau­des­ta ❤

Kau­pun­gin hen­ki­lös­töl­le Savu­ton kun­ta tar­koit­taa mm. seu­raa­via asioi­ta:

• Tupa­koin­ti on kiel­let­ty kai­kis­sa Outo­kum­mun kau­pun­gin työ­paik­ko­jen sisä- ja ulko­ti­lois­sa lukuun otta­mat­ta erik­seen osoi­tet­tu­ja tupa­koin­ti­paik­ko­ja ulko­ti­lois­sa. Kau­pun­gin piha-alueil­la, ajo­neu­vois­sa jne. ei siten ole sal­lit­tua tupa­koi­da.
  • Tupa­koin­ti on kiel­let­tyä työ­ai­ka­na. Tämä ei kos­ke työ­eh­to­so­pi­mus­ten mukai­sia lepoai­ko­ja eli ruo­ka- ja kah­vi­tau­ko, mut­ta sil­loin­kin tulee muis­taa edel­li­sen koh­dan rajoi­tus­ten lisäk­si se, että kau­pun­gin hen­ki­lös­tö toi­mii töis­sä ollees­saan aina esi­merk­ki­nä kau­pun­ki­lai­sil­le ja eri­tyi­ses­ti lap­sil­le ja nuo­ril­le. Outo­kum­mun kau­pun­ki ei halua kan­nus­taa ketään tupa­koi­maan tai käyt­tä­mään ter­vey­del­le vaa­ral­li­sia ja syö­pää aiheut­ta­via tupak­ka- ja niko­tii­ni­tuot­tei­ta.
  • Kau­pun­gin hen­ki­lös­töl­lä on oikeus ja vel­vol­li­suus ohja­ta kau­pun­gin asiak­kai­ta nou­dat­ta­maan tupa­koin­ti­kiel­toa kos­ke­via ohjei­ta.