Anne Hyvärinen ja Esa Niiranen aloittavat Outokummun Särkiselän alueen yrittäjinä 2025 kesällä. He tulevat vastaamaan Kaunisniemen kahvilan, Kolmikannan leirintäalueen ja vuodesta 2026 alkaen myös Kolmikannan leirikeskuksen toiminnoista.

Toimijat keskittyvät tarjoamaan asiakkailleen unohtumattomia elämyksiä, jotka yhdistävät paikallisuuden ja kulttuurin. Toiminnan tavoitteena on Särkiselän alueen toiminnan ympärivuotisuuden kehittäminen ja kansainvälisten matkailutuotteiden kehittäminen yhdessä paikallisten toimijoiden kanssa. Kaunisniemen kahvila avataan touko-kesäkuussa. Tarkempi avajaisaika ja tapahtumakalenteri julkaistaan kevättalven aikana. Tiedossa on elävää musiikkia ja tapahtumia erilaisilla teemoilla. Kahvilaan ja alueelle haetaan myös anniskeluoikeuksia.
Kolmikannan leirintäalueen toimintojen kehittäminen ja palveluiden saatavuus ovat liiketoiminnan keskipisteessä. Tammikuusta 2026 alkaen Kolmikannan leirikeskuksen toiminta tulee uudistumaan ja konseptin kehittämisellä tähdätään kansainvälisille markkinoille.
Yrittäjät tekevät yhteistyötä paikallisten yritysten ja yhteisöjen kanssa varmistaakseen, että toiminnot hyödyttävät omalta osaltaan paikallista taloutta ja kulttuuria. Yhteistyö paikallisten yritysten, alan toimijoiden, lähikuntien toimijoiden, harrastajaryhmien ja kaupungin kanssa on toiminnan kehittämisen keskipisteessä.
Alueen toimijoilla on visio Särkiselän alueesta ympärivuotisena multiaktiviteetteihin perustuvana luontomatkailukeskuksena, jonne kehitämme erilaisia luonnonläheisiä ja elämyksellisiä majoitusvaihtoehtoja luontoa kunnioittaen.
- Panostamme erityisesti yhteistyöverkoston luomiseen paikallisten toimijoiden kanssa, jotta alueen potentiaalia voidaan tuotteistaa täysimääräisesti erilaisille kohderyhmille. Haluamme paikalliset tuotteet ja palvelut esille ja myyntiin. Meihin voi ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä omista ideoista ja palveluista, jotka voisivat täydentää alueen palveluita, Anne Hyvärinen kertoo.
Anne Hyvärinen ja Esa Niiranen ovat kokeneita matkailun ja liiketoiminnan alan ammattilaisia, joilla on yli 20 vuoden kokemus alalta. Heidän visionsa on luoda matkailukokemuksia, jotka eivät ainoastaan täytä asiakkaiden odotuksia, vaan ylittävät ne, tuoden samalla kestävän kehityksen periaatteet osaksi jokaista matkaa.
- On hienoa, että löysimme yrittäjiksi näin monipuoliset toimijat, joilla on vahvaa osaamista ja visioita alueen kehittämiseen, iloitsee kaupunkirakennejohtaja Jarkko Karvonen.
- Outokummun kaupunki tekee yhteistyötä yrittäjien kanssa ja odotamme innolla tulevan kesän matkailukautta sekä myös tulevien vuosien pitkäjänteistä alueen kehittämistä, Karvonen jatkaa.

Anne Hyvärinen on melontakouluttaja, ja toiminut projektipäällikkönä matkailuhankkeissa ja matkailun opettajana sekä sisällöntuottajana museossa. Anne on työskennellyt matkailuhankkeissa, viimeksi Kaavin, Juuan ja Tuusniemen Pimeän taivaan hyödyntäminen osana vastuullisen matkailun kehittämistä ‑hankkeessa ja toiminut asiantuntijana Kaavin kunnan Kulttuurimatkailureittien kehittäminen Savo-Karjalan kaskimaille ‑hankkeen podcast-tuotannossa. Annen erikoisala ensimmäisen koulutuksensa puolelta on suomalainen kansanperinne, mytologia ja paikallistarinat sekä niiden hyödyntäminen matkailussa.

Esa Niiranen on maaseudulta lähtöisin oleva moniosaaja. Erityisosaaminen hänellä on ihmisten kanssa toimimisesta. Hänellä löytyy vahvaa osaamista kunta- ja valtionhallinnon toiminnoista, kaupan ja hallinnon alalta sekä digitaalisen palveluliiketoiminnan alalta.
Yrittäjät korostavat asiakaspalautteen merkitystä liiketoiminnan kehittämisessä.
- Kuuntelemme asiakkaitamme tarkasti ja pyrimme jatkuvasti parantamaan palveluitamme heidän palautteensa perusteella. Tavoitteenamme on tarjota hyvää palvelua ja ainutlaatuisia kokemuksia jokaiselle asiakkaallemme, Esa Niiranen sanoo.